Jdi na obsah Jdi na menu
 


1. 6. 2021

Cézar, nebo Ježíš

Dvě tak rozdílné postavy, ale nejsou nám známé ani po 2000 letech. Středoškoláci znají  aspoň některé z římských císařů, také jméno Ježíš slyšíme někdy i tam, kde to ani není vhodné. Tomu jménu náleží patřičná úcta a my ani nevíme, koho vzýváme, bereme jeho jméno nadarmo.

Vezměme tedy tyto dvě postavy: Oktavián Augustus, nejmocnější muž v tehdejší době. Vládce všemocného Říma. V době narození Ježíše vládl i v Palestině. Měl mocnou armádu, ochranku, klaněly se mu davy římských občanů. Žil v přepychovém paláci. Jen luskl prsty, a dostal ty nejvybranější pochoutky.

Ježíš, narozený v malém Betlémě jako nejchudší z chudých. Po narození byl položen do jeslí, kam se dávalo krmení pro zvířata. Poezie a půvab je právě v tom, že Boží syn se narodil jako zranitelné, bezmocné dítě.

Izrael žil tisíce let nadějí na slíbeného mesiáše. Jeho posláním a očekáváním židů bylo, že shromáždí izraelské kmeny jako jejich Pastýř, očistí Boží chrám v Jeruzalémě, porazí nepřátele národa a jako král bude vládnout národům.

Ježíš? Syn tesaře odněkud z Nazareta? „Co odtamtud může vzejít dobrého?“ (Jan 1, 46) Vždyť nakonec skončil na popravišti! Ten že by měl být tím slíbeným Mesiášem?

A přece: To, co židé očekávali od mesiáše, on všechno vykonal, ale úplně jiným a nečekaným způsobem. Jeho narozením začíná střetnutí dvou vládců. Ježíš jako by vnikl za nepřátelské linie a začal tiše nahlodávat a převracet tehdejší myšlení, dnes bychom řekli paradigma doby. Vyrůstá ve skrytosti a pak se vynoří naprosto nečekaně, takže se lidé ptají: Kdo to je? Ze všech stran se k němu sbíhají zástupy. Nárokuje si osobní autoritu nad tórou, Mojžíšovým zákonem: „Písmo praví..., ale já vám říkám...“ Působí rozruch, znepokojuje, nutí k přemýšlení... Ale především jedná! Uzdravuje nemocné, vyhání démony, křísí mrtvé, utišuje bouři a lidé se ptají v úžasu a zděšení: „Kdo to je?“ Tato otázka je tady i dnes pro každého z nás.

Přichází s jediným. „Přiblížilo se Boží království!“ Jestliže se vám zdá tento výraz zastaralý nebo vhodný jen pro církev, nahraďme ho např. „civilizací lásky“. Ale ptejme se: Podaří se mu shromáždit kmeny? Ukázal nám cestu. Nedělal rozdíly mezi lidmi, nikoho nevylučoval, léčil nemocné, dotýkal se malomocných. Byl zván na hostiny k bohatým, ale stýkal se i s nevěstkami. Svým následovníkům doporučoval volit raději místa poslední než místa čestná. „Kdo z vás chce být největší, ať je služebníkem všech, kdo se povyšuje, bude ponížen...“ Vždyť to i dnes platí. Dál nám příklad, jak na to!.

Jak očistil chrám (Jan 2, 13–17). Když vyhnal z  chrámu prodavače a  směnárníky, jeho  učedníci  si  vzpomněli,  že  je  tak  psáno o budoucím mesiáši. Židé se ho ptali, jakým znamením  to  smí  činit.  On  řekl:  „Zbořte tento chrám, a ve třech dnech jej postavím.“ Anebo:  „Zbořte  tento  chrám  rukama  udělaný  a  postavím  nový  rukama  neudělaný.“ Židé byli velice pyšní na svůj chrám, ale on mluvil  o  chrámu  svého  těla.  Samařské  ženě u studny říká: „Přichází hodina kdy ti, kteří Boha opravdu ctí, budou ho uctívat v Duchu a v pravdě.“ (Jan 4, 19–26) Tím chrámem je on sám, tam se setkává Bůh s lidmi. Chrámy se bortí vlivem času nebo jsou bourány nebo hoří... ale On, živý chrám, zůstává!

Jeho  bitva  je  bitvou  proti  odvěkému  nepříteli,  proti  hříchu  a  smrti.  V  Bibli  je  Boží nepřítel nazýván  otcem  lži.  Zdá  se,  že  teď má navrch. Nemylme se. On tu bitvu vybojoval pro nás pro všechny. Spolu s ním byla na  kříž  přibita  všechna  zloba,  hřích  a  smrt. Kristus  byl  vzkříšen  a  přišel  s  odpuštěním. Stal  se  králem  národů.  Kdo  si  dnes  vzpomene  na  císaře  Augusta,  Tiberia,  koho  to také zajímá? S odporem myslíme na ty, kteří chtěli  násilím  ovládat  národy,  na  Napoleona,  Hitlera,  Stalina...  Kristus  nabízí:  „Kdo věří  ve  mne,  i  kdyby  zemřel,  bude  žít  a  já ho  vzkřísím  v  poslední  den.“  Přemýšlejme o této perspektivě. 

Přeji krásný měsíc červen a všem žehnám.

P. Stanislaw Sikora, farář v Hostinném